9 juli 2014

#266. En pr-produkt…?

”3.UTMÄRKELSER 
Media älskar priser och utnämningar, såväl när ni belönas som när ni delar ut ett pris. Om pristagaren är välkänd kan intresset öka ytterligare. Ett pris behöver inte vara kostsamt för att skapa uppmärksamhet. Exempel: Skånska länsföreningen för mag- och tarmsjuka delar årligen ut ett pris i form av två toalettrullar för bästa offentliga toalett.” 
(Westanders pr-handbok 2015 s. 19, under ”5 tips för att skapa nyheter”)
Ingen skugga faller på folket på Westander pr-byrå. De har gjort ett uppenbart bra jobb åt sin kund och har med det där priset till vår ärkebiskop i Almedalen skapat medial uppmärksamhet kring sin uppdragsgivare. Det var väl en av uppgifterna i det uppdrag som vår kyrka, via ”Internationella avdelningen”, har betalat för. Man kan väl inte säga annat än att vi har fått valuta för pengarna. På sin hemsida delar Westander dessutom generöst med sig av tankar och tips för hur man kan jobba och vad som kan vara bra att tänka på vad det gäller opinionsbildning, lobbying och pr. Klicka på länken nedan och ladda ner Westanders pr-handbok, den är både innehållsrik och matnyttig. Om inte annat kan det kanske vara bra att lära sig något om hur det fungerar för att på så sätt öka sin egen medvetenhet om vad det är som egentligen händer när det händer.

Det man kan fundera på och ställa frågor kring är hur pr-cirkusens alla tricks påverkar förtroendet för vår ärkebiskop. Westander beskriver sitt uppdrag från Svenska kyrkan: ”Svenska kyrkan är Sveriges största trossamfund. Samarbetet omfattar strategiskt kommunikationsstöd, bland annat för en solidarisk och långsiktig klimatpolitik.”

En del av uppdraget handlar uppenbarligen om att stärka vår ärkebiskops varumärke som trovärdigt i den politiska maktbranschen. Därav det där påhittade priset under politikerveckan i Almedalen – som Westander delade ut till sin egen kund för att, i enlighet med sin egen modell, skapa nyheter och uppmärksamhet kring sin uppdragsgivare. Alltså ett pr-trick av samma slag som när Skånska länsföreningen för mag- och tarmsjuka skapar uppmärksamhet kring sig själv genom att årligen dela ut ett pris i form av två toalettrullar för bästa offentliga toalett. (Det kanske inte är det roligaste exemplet för andra kunder att jämföras med. Men det är det exempel som Westander själva ger.)

Vad det där strategiska kommunikationsstödet omfattar är väl svårare att konkretisera för den som inte har insikt bakom kulisserna. Men det handlar tydligen, bland annat, om den där klimatpolitiska kampanjen som i olika former rullas ut från kyrkokansliet i tid och otid. Så, var det senaste biskopsbrevet bara en produkt av Westanders strategiska kommunikationsstöd? Var det Westanders idé att det skulle skrivas ett biskopsbrev om klimatet? För att få en tydlig, nyhetsrik och långsiktig fråga som kan användas för att strategiskt och långsiktigt stärka ärkebiskopens politiska varumärke? Vad finns i det där andra, i det som inte uttalas, i det som finns bakom det där ”bland annat”? Eller, med andra ord – vad av allt som rör sig runt vår nya ärkebiskop är bara strategiska och varumärkesbyggande pr-produkter? Vad är sant och vad är fejk? Vad är på riktigt och vad är påhitt?

Jag kan inte låta bli att undra vilka det är som tänker sig kunna övertyga vilka andra om vad med allt pr-tricksande kring vår ärkebiskop. Vilka i kyrkokansliet i Uppsala har tillsammans med Westander tänkt ut planen? Och varför? Vilka riktar man sig till, förutom till det politiska etablissemanget? Riktar sig marknadsföringen av vår ärkebiskop till oss som står i församlingarnas mylla? Till kyrkans medlemmar? Varför vill man så förtvivlat förmedla en uppenbart konstruerad bild av vår ärkebiskop istället för en sann? Vad ska man göra när vår kyrkas ärkebiskop mer och mer framstår som en pr-produkt ju mer man jobbar på det?

Även angelägna frågor faller nästan platt till marken när man inser att alla glada och bekräftande tillrop, alla gilla-klick, allt bekräftande twitter, alla positiva artiklar och inslag i samband med priset i Almedalen är just den där strategiska kommunikationen och att alltihop är en enda stor Potemkinkuliss som vill få oss att tro att kyrkans uppgift handlar om något annat än att vittna om och förkunna det bibliska evangeliet om Jesus Kristus. I ljuset av den tanken förlorade vår nya ärkebiskop en del av sin trovärdighet som biskop när det där påhittade och köpta priset delades ut i Almedalen till ackompanjerande hyllningskörer.

Det finns goda skäl att fortsätta att ifrågasätta vår kyrkas maktmänniskor. Det finns anledning att fortsätta att ställa frågor kring vår kyrkas samarbeten med pr-byråer och andra aktörer på den mediala och den politiska arenan. Det är angeläget att fortsätta att påminna om att vår kyrkas uppgift är att förkunna evangeliet om Jesus Kristus. Annars riskerar vi och vår kyrka att likt blinda ledas av blinda rakt ner i en grop varifrån vi inte kommer att kunna ta oss upp.


PS. Jag kanske har missuppfattat alltihop. Hjälp mig gärna att förstå hur det verkligen hänger ihop i så fall. Hjälp mig att förstå vad som är sant och inte i allt som händer kring vår ärkebiskop. Därför att allt som sker är uppenbarligen inte sant. Därför att sanningen spelar roll. Och därför att det spelar roll att vår kyrka är sann inför sin Gud.

11 kommentarer:

  1. Tack för din kommentar. Anonyma kommentarer publiceras inte.

    SvaraRadera
  2. Bara för att försöka förstå vad som händer - är det verkligen så att svenska kyrkans pressekreterare låter bli att svara på Ditt PS, där Du ber om att bli korrigerad ifall det behövs - samtidigt som hon på en annan blogg skriver att Du ljugit och fantiserat ihop alltsammans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inger - jag gör ett nytt försök att svara dig, eftersom jag inte blev insläppt före helgen. Du har rätt, det var dumt att skriva på en annan blogg, jag vet inte varför jag gjorde så. Och jag var uppenbarligen inte tillräckligt tydlig - det som är rena sakfel i blogginlägget ovan är att priset skulle vara "påhittat och köpt" av Svenska kyrkan, eller del av en PR-plan. Westanders har inte gjort någon PR-plan åt oss. Mvh, Ewa

      Radera
  3. Det är bra att Westanders öppna redovisning av uppdragsgivare leder till att vi granskas, men kritiken ovan mot det "påhittade och köpta priset” Hetast i Almedalen bygger på två missförstånd. För det första: Westander har inte varit inblandat i Svenska kyrkans pr-arbete i Almedalen. För det andra: Vi har en extern jury för Westanders pris Hetast i Almedalen. Som företagets vd deltar jag överhuvudtaget inte i diskussionerna.

    Läs gärna mer om Hetast i Almedalen 2014 i vårt pressmeddelande:
    http://www.westander.se/pressmeddelanden.html?year=2014&nyhet=2491#nyhet

    Här kan den specialintresserade se årets prisutdelning:
    http://www.westander.se/hetastialmedalen.html

    Westanders pr-handbok 2015 – vars tips om utmärkelser lyfts fram ovan – kan läsas, laddas ner eller beställas här:
    http://www.westander.se/prhandboken.html

    Vår nya ärkebiskops mediala framgångar kan vi tyvärr inte ta åt oss äran för. Jag ser personligen Antje Jackelén som en fantastiskt fin företrädare för Svenska kyrkan och Westander hade gärna bistått med en pr-plan. Men äran för framgångarna tillfaller ärkebiskopen själv och Svenska kyrkans egen kommunikationsavdelning.

    Har du frågor, kontakta mig gärna på 073-687 82 55.

    Patrik Westander, vd för pr-byrån Westander

    SvaraRadera
  4. Först tack till Patrik Westander som svarar sakligt och reder ut en del av de frågetecken som efterfrågades i blogginlägget. Ewa Almqvist efterfrågar på Dag Sandhals blogg en debatt om följande: "Jag tycker också att det vore spännande med en diskussion om Svenska kyrkans vara eller inte vara på Almedalen, eller hur mycket vi ska jobba med till exempel PR-byråer, men de frågorna drunknade tyvärr i de spektakulära påståendena som via sociala medier nu spritts vida som sanningar"

    Frågan är hur man som enskild pressekreterare på Kyrkokansliet kan bidra till en konstruktiv debatt? Genom att påstå saker om tredje man på en helt annan blogg? Eller svara på de frågor som ställs i det ursprungliga blogginlägget? Patrik Pettersson skriver i slutet av sitt inlägg:

    "Det finns anledning att fortsätta att ställa frågor kring vår kyrkas samarbeten med pr-byråer och andra aktörer på den mediala och den politiska arenan."

    Är det inte samma sak som Almqvist efterfrågar? Det är faktiskt fullt möjligt att tycka att Svenska kyrkan och klimatfrågan är så viktiga att de inte ska ligga i händerna på en PR-byrå.

    Svenska kyrkan är en reformatorisk kyrka och vad detta innebär för samtiden måste vi diskutera. Biskop Åke Bonnier skriver idag på sin blogg:
    "Svenska kyrkan är en reformatorisk kyrka och reformationen är den ständigt pågående. Det betyder att vi har att förstå sammanhang i vår omvärld utifrån evangeliet och se om det motstrider evangeliet. Det betyder att kyrkan tar ställning i vissa samhällsfrågor. . .Men beslutet är inte fattat utifrån vad som är tidsanda utan utifrån biblisk tolkning och synen på människan. För kyrkan är alltid evangeliet om Jesus Kristus den korsfäste och uppståndne centrum. Om honom ska vi tala tydligt i ord och handling men vi får göra det på många olika sätt i många olika sammanhang. Det handlar åter igen inte om tidsanda utan om Anden i tiden"

    Vi behöver teologisk debatt - djuplodande, reflekterande och genuint intresserad av den andre i debatten. Det innebär att vi kommer att ha olika utgångspunkter för att tolka vår samtid och olika förståelser av vad det innebär att vara kyrka – Svenska kyrkan – just nu år 2014. Det innebär inte att alla som inte tycker som jag är mörkermän. Som kvinnlig präst och feminist kan jag mycket väl kritisera ett beslut att anlita en PR-byrå utan att vara ”nykonservativ” eller gå i konservativa äldre mäns ledband. Att påstå motsatsen är att delta i förenklingar och polemiseringar. Verkligheten är mångfacetterad och gamla invanda kategoriseringar kanske inte längre är gångbara? Och vad säger det om vår samtid? Något för kommunikatörerna på Kyrkokansliet att sätta tänderna i. Hälsningar Ulrika Carlström Nordkvist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ulrika, jag erkänner utan omsvep att det var dumt att kommentera detta på en annan blogg, jag vet inte varför jag gjorde så. Och jag håller med om mycket av det du skriver här, men tycker att den diskussionen drunknade i det sakfel som blev viralt, nämligen att priset skulle vara "påhittat och köpt" av Svenska kyrkan, eller del av en PR-plan.
      Bra att du gör detta till en mer konstruktiv diskussion. Mvh, Ewa

      Radera
  5. Inger, tack för din kommentar. Ja, det är väl ungefär så det har blivit.

    Patrik, tack för att du tog dig tid. Och tack för tydlighet kring och klargörande av ert perspektiv.

    Susanne, tack, då vet jag.

    Ulrika, tack för din kommentar. Jag delar din önskan om gemensam teologisk reflektion, även om jag har slutat att vara hoppfull om att det under rådande omständigheter är möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Patrik. Jag ber uppriktigt om ursäkt att jag kommenterade ditt blogginlägg i diskussionen på Dag Sandahls blogg i stället för här - det var tanklöst, och jag kan förstå att det uppfattas respektlöst. Jag såg tyvärr inte ditt PS i första läsningen, men nu har du ju av Patrik Westander fått veta hur det ligger till så då behöver jag inte skriva mer. Mvh, Ewa

      Radera
    2. Ewa, tack för din kommentar. Jag tar emot din ursäkt.

      Radera
  6. Susanne Gorne, men vad är det för attityd och uppfattning du här ger uttryck för? Ska en skribent som vill väcka frågor av saklig, principiell och teologisk karaktär kontakta er på informationsavdelningen på Kyrkokansliet innan han eller hon gör det och be om tillåtelse? Ursäkta, men vad är det för trams och attityd till präster i Svenska kyrkan? Hade det inte varit bättre om ni som Westander samlat ihop ett uttalande istället för att komma von oben på ett antal bloggar. Om ni ska ge er in i debatten om själva sakfrågorna så skriv en artikel.Annars får ni nog stå ut med att det fria ordet och Evangeliets frihet innebär att era arbetssätt, kyrkans teologi och makthavare, beslut och uppfattningar granskas och kritiseras utan ert godkännande. /Annika Borg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, men det som hänt är att Patrik Pettersson skrivit saker som är osanna och därmed kunde han kollat med kyrkan innan. Fast det är klart - då hade det ju inte blivit någon bloggpost som tar heder och ära av en massa människor.

      Radera