”En gång drev han ut en demon som var stum. När demonen for ut började den stumme tala, och folket häpnade. Men några sade: ’Det är med demonernas furste Beelsebul som han driver ut demonerna.’ Andra ville sätta honom på prov och krävde att få se ett tecken från himlen. Men han visste vad de hade i tankarna och sade: ’Varje rike som råkar i strid med sig självt blir ödelagt, och hus faller över hus. Och om nu Satan råkar i strid med sig själv, hur skall hans rike då kunna bestå? Ni säger ju att det är med Beelsebul som jag driver ut demonerna. Men om jag driver ut demonerna med Beelsebul, med vems hjälp driver då era anhängare ut dem? De kommer alltså att bli er dom. Men om det är med Guds finger jag driver ut demonerna, då har Guds rike nått er. När en stark man vaktar sin gård med vapen i hand får hans ägodelar vara i fred. Men kommer det en som är ännu starkare och övermannar honom tar den mannen ifrån honom alla de vapen han litade på och fördelar bytet. Den som inte är med mig är mot mig, och den som inte samlar med mig, han skingrar. När den orena anden lämnar en människa vandrar den genom vattenlösa trakter och letar efter en plats att vila på. Hittar den ingen säger den: Jag vänder tillbaka till mitt hus som jag lämnade. När den så kommer och finner det städat och snyggt, går den bort och hämtar sju andar till som är värre än den själv, och de följer med in och slår sig ner där. För den människan blir slutet värre än början.’” (Lukas 11:14–26)
Demoner… Vi skruvar lite generat på oss och hittar gärna på någon ursäkt för att slippa prata om demoner. Ibland stoppar vi in demonerna i våra egna försök till nya tolkningsmönster för att göra de där demonerna som var högst konkreta för Jesus till någonting annat än demoner. Ibland betraktar dem som metaforer för existentiella tillstånd av personliga svårigheter. Ibland stoppar vi in demonerna i psykologins värld, vi ger de andra namn i terapeutiska förklaringsmodeller eller i den själsliga självhjälpens förlovade land. Vi reducerar gärna demonerna till att vara någon form av tillfälliga känslomässiga defekter som kan behandlas bort med hjälp av några kloka ord och lite välvillig självinsikt.
Helst vill vi skaffa oss själva ett välordnat och snyggt inre landskap där svårigheter i allmänhet och ondskans demoner i synnerhet är bortstädade. Eller undangömda i alla fall så att vi slipper se dem. Ofta låtsas vi som ingenting och hoppas att demonerna ska försvinna genom att vi helt enkelt låter bli att tala om dem. Vi försöker gärna ignorera ihjäl demonerna, som så mycket annat som vi tycker är jobbigt eller svårt med Jesus och den värld och verklighet som han gestaltar.
Men demonerna som Jesus möter är av ett högst konkret slag. En sorts demoner som lever ett alldeles eget liv. Demonerna är dessutom en månghövdad skara. De dyker upp på olika sätt i olika sammanhang. Gemensamt för demonerna som Jesus möter, konfronterar och driver ut är att de är negationer. De är negativa antiteser som motverkar Guds avsikter med sin skapelse och sin mänsklighet. En demon gör till exempel en talande människa stum. Som sådana är demonerna lögnens, falskhetens och intighetens emissarier, som för någon annans talan med den där andres fulla auktoritet. Demonerna är emissarier för Guds motståndare. Den där gestalten vars existens vi har bestämt oss för att helt förneka eller bortse från. Lögnens furste som går under många namn. Beelsebul var ett, Satan är ett annat.
Att Jesus tog upp kampen mot Satans demoner var kontroversiellt redan då. Folket häpnade och ville sätta honom på prov. De krävde tecken och förklaringar. Jesus försökte att förklara det där som är så svårt att förstå. Det första Jesus behövde hantera var lögnen. Därför att lögnen är demonernas främsta verktyg. Om lögnen furste Beelsebul går emot sig själv med lögnen som vapen då blir Beelsebuls rike ödelagt och hus faller över hus. Den stora lögnen som demonernas furste bygger sitt världsliga rike på är att människan, livet, tillvaron och verkligheten klarar sig utan Gud Fadern. Alla de där uppfattningarna, beskrivningarna och konstruktionerna av verkligheten som bortser från att det är Gud Fadern som bär allt i sina händer är en del av den stora lögnen. Att göra en människa stum är en smal sak för en demon. Men det krävs en demonernas furste för att få människan och människor att tro sig vara oberoende av Gud.
Jesu konfronterade demonerna och genom det demonernas furste. Jesus konfronterade lögnen med Guds finger, sanningen. Guds sanning som säger att allt som har varit, är och ska bli helt och hållet ligger i Guds händer. Sanningen som säger att vi, tillsammans med hela skapelsen, alla människor och hela tillvaron är helt och hållet beroende av Gud Fadern. När Sonen Jesus konfronterade demonerna då var det Gud Fadern själv som konfronterade sin mest hänsynslösa motståndare – lögnens, falskhetens och intighetens furste. Det var och är en Guds kamp för sanningen om människans frälsning. Mot lögnen som säger att människan varken kan eller behöver frälsas. Det är en kamp om och för tillvarons och människans existens, en kamp på liv och död. Därför liknar Jesus konfrontationen med demonerna vid en väpnad kamp. Inom ramen för den kampen menar Jesus att den som inte är med honom är mot honom.
I, med och genom Jesus bryter Guds rike in i vår tid och vår verklighet. Jesus går i bräschen och konfronterar lögnen om att människan och skapelsen är totalt oberoende av och helt självständiga från den levande Gud Fadern som är alltings upphov och mål. Den lögnen ligger till grund för världens falskhet. När människan och människor lever med uppfattningen att det egna jaget är helt självständigt och oberoende och därmed utan ansvar för något annat än sig själv då växer egocentrismen och falskheten fram. Lögn är demoners livsluft och falskhet är deras näringskälla. Där människor tror att människan är sig själv nog och hela tillvarons centrum och mål där vandrar demoner som genom vattenlösa trakter och söker bosättning i en människas till synes städade och snygga inre. Där Guds sanning och sanningen om vem Gud är i relation till människan saknas, där får lögnen och falskheten fäste och slutet blir värre än början.
Med sin kamp mot demonerna öppnade Jesus en front mot intigheten. Mot dödens tomhet och intighet. Tanken att döden innebär en övergång till intighet – från ett existerande någonting till ett icke-existerande ingenting – är en falsk lögn. Hela Jesus liv och gärning, död och uppståndelse orsakade en total kollaps för lögnen om att döden är livets slut. Allt som lögnens furste och falskhetens demoner försöker säga om livet och döden är och förblir irrelevant i ljuset av Jesus uppståndelse från döden och fortsatta liv i Anden. Jesus utdrivande av den stumma demonen var ett litet men ovedersägligt vittnesbörd om att Guds rike en gång för alla etableras här i vår värld och verklighet i, med och genom Jesus uppståndelse från de döda. Om en människa möter sin förgänglighet utan en tro på Guds rike och ett hopp om att döden inte är livets slut då blir slutet värre än livets smärtsamma början.
Livet i sig är detta Guds rike. Att leva är att befinna sig mitt i det rike av levande liv utan slut som etablerades en gång för alla när graven visade sig vara tom. I Guds fullbordade rike är demonerna maktlösa. Ingen människa förblir stum, ingen människa förblir död och ingenting kan skilja någon enda människa från det levande liv som är Guds kärleksförklaring till var och en. Allt detta är möjligt, verkligt och sant i, med och genom Jesus från Nasaret. Paulus insåg och förstod det här för länge sedan och skrev till församlingen i Rom: "Ty jag är viss om att varken död eller liv, varken änglar eller andemakter, varken något som finns eller något som kommer, varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår herre." (Rom 8:38–39) Lita på att det fortfarande är sant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar