"Ni har hört att det blev sagt: öga för öga och tand för tand. Men jag säger er: värj er inte mot det onda. Nej, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om någon vill processa med dig för att få din skjorta, så ge honom din mantel också. Om någon vill tvinga dig att följa med en mil i hans tjänst, så gå två mil med honom. Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig. Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig.” (Matteus 5:38–48)
Jesus befann sig på ett berg någonstans i Galileen. Han hade nyligen blivit döpt av Johannes döparen och han hade samlat den första lilla gemenskapen med de första lärjungarna Han hade börjat förkunna, undervisa och bota människor. Ryktet om honom hade spridit sig och skaror av människor samlades för att söka upp och följa honom. Jesus gick upp på det där berget och undervisade dem som hade kommit dit. Senare skulle det han sade där på berget samlas ihop och minnas som hans Bergspredikan.
Han började med att tala om lagen och om sig själv i relation till lagen. Han sade att han inte hade kommit för att upphäva lagen utan för att uppfylla lagen som är förknippad med förbundet som Gud Fadern har ingått med det judiska folket. Lagen stipulerar förbundsvillkoren och lagen är garantin för att Gud Faderns förbund fortfarande gäller. Så länge lagen gäller så gäller förbundet. Jesus var tydlig med att han inte upphävde eller ersatte Gud Faderns befintliga förbund med Israel. Han bekräftade att det ursprungliga förbundet och dess lag fortfarande gäller.
Senare förstod man att den uppståndne Jesus utvidgade förbundet till att gälla inte bara Israel utan alla människor. Men det är fortfarande ett och samma förbund. Jesus kom inte med något nytt förbund, han uppfyllde det ursprungliga förbundet som redan fanns och som fortfarande finns. När Jesus talade till folkskarorna skärpte han förbundets och lagens villkor. Det välkända uttrycket ”öga för öga, tand för tand” är en del av den förbundslag som Mose tog emot från Gud på berget i Sinai. ”Sker skada, skall du ge liv för liv, öga för öga, tand för tand, hand för hand, fot för fot, bränt för bränt, sår för sår, skråma för skråma.” (Exodus 21:23-25)
Vi förstår ofta 'öga för öga, tand för tand' som en uppmaning att ge igen. 'Om någon ger dig en blåtira så ska du ge igen med en blåtira' ungefär. Men det är ett missförstånd. 'Öga för öga, tand för tand' är en uppmaning till besinning och barmhärtighet. Vad mer är, det är en uppmaning till ansvarstagande. "Sker skada, ska du ge liv för liv…" Det vill säga – om du orsakar skada då ska du kompensera den som skadats i motsvarande grad. Förbundslagen är en uppmaning till ansvarstagande, inte en uppmaning till hämndlystnad.
Om eller när någon förorättas höjs ofta röster för hämnd och hämnden orsakar mer hämnd i våldspiraler som aldrig tar slut. Förbundslagen sätter en gräns för våldet och lagen säger att du ska inte utkräva en hämnd som orsakar mer hämnd. Och viktigast av allt, om du har orsakat någon skada då har du ett ansvar för att kompensera den som har drabbats. Jesus skärpte det påbudet när han sade: ”Om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.” Jesus uppmanade oss att bryta våldspiralerna genom att helt och hållet avstå från att ge igen och hämnas. Tvärtom, sade Jesus, om någon kräver att få din skjorta så ge honom din mantel också, om någon tvingar dig att gå en mil så gå två mil med honom.
Det här är kanske något av det mest utmanande och provocerande av allt med Jesus. Det är lätt att vara välvillig, god och snäll mot dem som vill oss väl. Det är nästan omöjligt att vara välvillig, god och snäll mot dem som vill och gör oss illa. Det finns kanske ingenting som är svårare att tillämpa i praktiken. Men, det är vad Jesus uppmanar oss till. ”Ge åt den som ber dig, och vänd inte ryggen åt den som vill låna av dig” sade Jesus. Men vad ska man göra om någon tar istället för att be om hjälp? Vad ska man göra om någon vill en illa? Om någon faktiskt är fientlig, ond och elak? ”Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner.”
I vår del av världen har tanken på att be för sina fiender länge mest varit en intellektuell övning. Men vi lever i en tid när våra judiska syskon och våra kristna systrar och bröder runt om världen förföljs, fördrivs och mördas. Alldeles på riktigt. Miljoner kristna i världen lever idag under förtryck och förföljelser. Våra judiska syskon i Israel kämpar för sin överlevnad. Det judiska folket Israel och varje enskild kristen människa som som drabbas av ondskan är våra systrar och bröder. Det är våra syskon som förföljs, fördrivs och mördas. Deras fiender är våra fiender.
Men Jesus uppmanar oss: ”älska era fiender och be för dem som förföljer er.” Den som påstår att det är lätt att vara kristen har inte förstått vad som händer i världen och har inte lyssnat på vad Jesus säger. Vi vill gärna att Gud ska straffa de som gör ont mot oss och andra. Men Guds kärlek till livet och Guds kärlek till människorna är obegripligt stor. Den kärleken omfattar även de som gör oss och andra illa. Gud Fadern låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Det provocerar och trotsar våra uppfattningar om rätt och fel, om brott och straff och om offer och gärningsman. Guds oändliga kärlek är provocerande och just därför är Jesus så oerhört utmanande.
”Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant?” Att vara snäll och omtänksam mot de snälla och omtänksamma är inte så svårt. Att vara snäll och omtänksam mot de elaka och onda är nästan omöjligt. Jesus uppmanar oss att vara fullkomliga, så som vår fader i himlen är fullkomlig. Fullkomligt kärleksfulla som Gud Fadern är fullkomligt kärleksfull. Det är en uppmaning och förväntan som är svår intill omöjlig att leva upp till. Men det är så Jesus vill och önskar att det ska vara.
Det handlar inte om någon form av banal moralism. Det handlar om att avstå från viljan att slå tillbaka mot den som har gjort oss illa och istället önska och vilja den onde gott. Jesus vet att det är svårt. Gud Fadern vet att det är nödvändigt. Världens destruktiva våldspiraler behöver och måste brytas. Det är orimligt och omöjligt att själv och ensam ta på sig uppgiften att skapa fred i hela den fallna värld vi lever i. Men det vi kan göra är att börja här och börja nu, i det lilla och i de sammanhang där vi står och går. Vi kan försöka att stävja vår hämndlystnad i vår vardag och istället försöka att önska de illvilliga gott och det goda.
Du, jag och vi som är kristna behöver försöka lita på att Gud Fadern är den dömer den som ska dömas och straffar den som ska straffas. Vi behöver försöka lita på att Jesus förbarmar sig över de som drabbas av elände. Vi behöver tro på att Jesus löften om upprättelse, befrielse och frälsning för de förtryckta och förföljda är sanna löften. Ytterst behöver vi tro och lita på att den kristna kyrkas löfte om att döden inte är livets slut är sant. Dödens intighet, världens ondska och världens onda människor har redan förlorat. Gud Faderns kärlek, nåd och barmhärtighet har redan bekämpat all ondska – i, med och genom den uppståndne Jesus Kristus. Mot alla odds. Trots allt.
I ljuset av detta, den kristna trons tro och hopp, ska vi ta oss an livet och ta vårt ansvar efter förmåga och möjlighet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar