3 augusti 2016

#410. Funderingar…

Hur kommer det sig att det i kyrkans värld är kontroversiellt att som präst vilja verka för att kyrkans kristna tro, bekännelse och identitet blir synlig och tydlig, eller åtminstone synligare och tydligare, i det som kyrkans biskopar skriver och säger i det offentliga?

Varifrån kommer den bisarra idén och fullständiga missuppfattningen om att en tydligt uttryckt kristen tro, bekännelse och identitet skulle innebära ett motstånd mot, en aversion mot eller ett antagonistiskt förhållningssätt till människor av annan tro, bekännelse och identitet?

Varifrån kommer den grovt förvanskade uppfattningen om kristen tro och dess konsekvenser som skapar den absurda missuppfattningen att en tydligt uttryckt kristen tro, bekännelse och identitet på något sätt i något sammanhang resulterar i att man gör skillnad på människor?

Är det för mycket begärt att den bibelvers som en biskops valspråk hämtats från tas på allvar som någonting mer än en politisk slogan och att bibelversens innehåll kommer till uttryck i sin helhet i det biskopen skriver och säger? "Mina bröder, gör inte skillnad på människor, ni som tror på vår förhärligade herre Jesus Kristus." (Jakobsbrevet 2:1)

Är det för mycket begärt att förvänta sig att vår kyrkas ärkebiskop adresserar vår egen kyrkas kristna, andra kyrkors kristna och människor av annan tro med eftertänksamma och kloka ord av tröst, stöd och hopp när något fruktansvärt har hänt istället för att pennfajtas om nonsensfrågor på Twitter?

Hur kommer det sig att samtidigt som vi inte ska låta terrorister avgöra vem som är min nästa och vem som är min fiende så ska vi låta anonyma ord-terrorister i asociala medier diktera villkoren för vem som får säga vad och villkoren för kyrkans kritiska samtal med sig själv?

Slutligen, jag har försökt formulera kritik i relation till våra biskopar just för att jag i alla avseenden tar dem på stort allvar – som troende kristna systrar och bröder, som kyrkans ledare och som företrädare för vår kyrka. Den som inte förstår det och som påstår något annat har inget förstått och gör bäst i att hålla sina synpunkter för sig själv.

1 kommentar:

  1. "Gunnar Asp", tack för din kommentar. Jag fick inte klar för mig vad du länkade till, därför lägger jag inte ut din kommentar. Men tack för dina tankar.

    SvaraRadera