11 mars 2013

#83. Brev till en pastor med cancer...

(av Ben Myers, min översättning)

Min kära broder i Kristus,

Du berättade för oss ikväll, i kyrkan, att du har cancer. Vi hade samlats som vi alltid gör. För att ge tid till Guds evighet. För att höra och säga de omskakande sakerna. Vi sjöng psalmer och från våra läppar flödade de mäktiga orden som floder, framforsande ur urtida källor. En av oss gick för att läsa om den förlorade sonen. Våra hjärtan gick sönder när han lämnade sin faders hus. Våra hjärtan gladdes när han vände tillbaka hem. Våra hjärtan brast nästan när hans fader sprang för att möta honom och när han, till vår förvåning, sade till den andre sonen – Vi måste fira. Vi lystnade och vi bad. Vi kom med gåvor och med tystnad. Vi kom med våra hjärtan och med våra liv. Vi åkallade Guds heliga namn. Vi fick en försmak av kommande tiders kraft.

Men det var först efter allt det som du stod bakom den stora öppnade boken och berättade för oss, ganska stilla, att du har cancer. Att den är aggresiv. Att prognosen inte ser bra ut. Att din familj är i chock. Att ert hem hemsöks av förtvivlan och frågor.

Du berättade för oss att du inte vill ha cancer, att du önskade att du inte hade det, men att du söker efter Kristi väg i alltihop. Du sade att det här skulle bli din nya väg i lärjungaskap, en ny form av efterföljelse. Du påminde oss om budet som upprepas mer än något annat i våra skrifter: Var inte rädd.

Några grät, jag hörde dem. Din fru grät också. Du frågade församlingen om du kunde få lägga förkunnelsen åt sidan ett tag för att följa Kristus längs den här nya vägen. Du frågade (som om du behövde den) om vår tillåtelse. Du sade att du skulle be för oss. Du sade namnet Jesus (ett namn du älskar), ett starkt namn (som du alltid har älskat att kalla det).

När du pratade med mig sade du att du önskade att du var högt upp i den där vännens stuga, uppe i Sierra Nevadas berg. Du skulle vila dig själv under ett niohundra år gammalt träd, täckt av dess skugga i den heliga tystnaden. Du sade att det finns en plats där uppe där du älskar att vandra. Om du skulle lämna dina fotspår efter dig där skulle de vara kvar i hundra år och under hela den tiden skulle ingen se dem.

Du sade till mig: Snart behöver jag förböner. Snart behöver jag den där stugan i bergen, platsen som min fru älskar mest. Snart behöver jag några seriösa margaritas.

Stående mitt i församlingen sade du: I allt det här hör jag Kristi kallelse. Du sade: Jag vill inte det här, men jag vill lära känna Kristus och vill följa honom dit han leder.

Jag tänkte: pastor.

Jag tänkte: vän.

Jag tänkte: Åh min bror.

Pastor, broder, vän – jag ska be för dig. Varje fredag ska jag hungra och och gröpa ur min ande så att bönerna kommer ut med klarhet och tydlighet. Och för säkerhets skull, om Gud inte hör mig, så ska jag be mina barn att be också (för barn kan inte be på fel sätt, de vet inte hur man ber på något annat sätt än på rätt sätt).

Du stod bakom Bibeln och talade till oss med Kristus-ljuset brinnande i dina ögon. Du höjde dina händer och din röst, du välsignade oss och sände ut oss för att följa Kristi väg. Vi sjöng den sista psalmen. Jag tänkte: ännu en vecka, sedan ännu en, och sedan ska den Stora Glädjen vara över oss. Vi ska fira Påskmåltiden och sjunga psalmerna om dödens förlust.

Ikväll såg jag dödens skugga och jag var inte rädd. Ljuset jag såg i dina ögon var Påskens ljus, min bror. Och jag ska be till Påskdagsmorgonens Gud.

Tillgivne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar